PENGARUH KEPUASAN KERJA TERHADAP TURNOVER INTENTION SERTA DAMPAKNYA PADA KINERJA KARYAWAN (Studi Pada Karyawan Tetap Pg Kebon Agung Malang)

Authors

  • Revilia Dian Rismayanti
  • Mochammad Al Musadieq
  • Edlyn Khurotul Aini

Abstract

This research entitled "The Influence of Job Satisfaction on Turnover Intention and its Impact on Employee Performance" Conducted on permanent employees of PG Kebon Agung  Malang. The purpose of this study is to describe Job Satisfaction (X), Turnover Intention (Z), and Employee Performance (Y), and explain the influence between employee Satisfaction Variables, Employee Turnover (Z), and Employee Performance (Y). The result of path analysis shows that Employee Satisfaction (X) has significant negative effect to Employee Intention Turnover (Z) with coefficient of -0,569 and significant value 0,000 <0,05. Employee Satisfaction (X) has a significant positive effect on Employee Performance (Y) with coefficient 0,306 and significant value 0,004 <0,05. Employee Turnover Intention variable (Z) has a significant negative effect on Employee Performance (Y) with coefficient -0,479 and significant value 0,000 <0,05. The indirect effect of Job Satisfaction variable (X) on Employee Performance (Y) through Employee Turnover Intention (Z) is 0.273 smaller than the direct influence of Employee Satisfaction on Employee Performance of 0.306. This means that Employee Turnover Intention variable is not enough meaningful as an intermediate variable to influence Job Satisfaction of Employee to Employee Performance through Employee Turnover Intention.

 

Keywords : Job Satisfaction, Turnover Intention, Job Performance

ÐBSTRÐK

Penelitian ini berjudul “Pengaruh Kepuasan Kerja Terhadap Turnover Intention Serta Dampaknya pada Kinerja Karyawan†yang dilakukan pada karyawan tetap PG Kebon Agung Malang. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendiskripsikan Kepuasan Kerja (X), Turnover Intention (Z), dan Kinerja Karyawan (Y), serta menjelaskan pengaruh antar variabel Kepuasan Kerja Karyawan, Turnover Intention Karyawan (Z), dan Kinerja Karyawan (Y). Hasil analisis jalur path menunjukkan bahwa Kepuasan Kerja Karyawan (X) berpengaruh negatif signifikan terhadap Turnover Intention Karyawan (Z) dengan koefisien -0,569 dan nilai signifikan 0,000 <0,05. Kepuasan Kerja Karyawan (X) berpengaruh positif signifikan terhadap Kinerja Karyawan (Y) dengan koefisien 0,306 dan nilai signifikan 0,004 <0,05. Variabel Turnover Intention Karyawan (Z) berpengaruh negatif signifikan terhadap Kinerja Karyawan (Y) dengan koefisien -0,479 dan nilai signifikan 0,000 <0,05. Pengaruh tidak langsung variabel Kepuasan Kerja (X) terhadap Kinerja Karyawan (Y) melalui Turnover Intention Karyawan (Z) adala sebesar 0,273 lebih kecil dibandingkan pengaruh langsung Kepuasan Kerja Karyawan terhadap Kinerja Karyawan sebesar 0,306. Hal ini berarti variabel Turnover Intention Karyawan tidak cukup bermakna sebagai variabel perantara untuk mempengaruhi Kepuasan Kerja Karyawan terhadap Kinerja Karyawan melalui Turnover Intention Karyawan.

Kata Kunci    : Kepuasan Kerja, Turnover Intention, Kinerja Karyawan

 

Downloads

Published

2018-08-13

Issue

Section

Articles