PERANAN PEMERINTAH DAERAH DALAM PEMBINAAN DAN PENGEMBANGAN INDUSTRI KECIL MENENGAH (Studi pada Dinas Perindustrian dan Perdagangan Kota Malang)

Authors

  • Adhe Filima Fadirianto
  • Moehammad Soe’oed Hakam

Abstract

Development and growth of small and medium enterprises is one of the driving force for development and economic growth in many countries in the world. Small and medium enterprises play a role in strengthening the national economy. Coaching and development of SMEs needs to be done by the local government, especially the Department of Industry and Trade of Malang. The type of research used in the preparation of this thesis is the type of descriptive research with qualitative approach. The focus of research in this research lies in the role of the Office of Industry and Trade of Malang City in the development and development of SMEs in Malang. Sources of data used are primary data and secondary data. Based on the results of research known role of Industry and Trade Office of Malang City in coaching and development of IKM in Malang. The role of the Office of Industry and Trade of Malang City in the development and development of SMEs in Malang is in the training, promotion and monitoring activities. Obstacles in the implementation of coaching and development is not a relatively big problem. These obstacles, in accordance with the results of interviews of resource persons, the lack of enthusiasm of trainees, the motivation of participants who are not in accordance with the expectations of the Department of Industry and Trade of Malang and the difficulty of SMEs to be invited to grow. Efforts are made to deal with different barriers to adjust to the obstacles.

Keywords: Coaching and Development, Department of Industry and Trade of Malang, Small and Medium Industry

ABSTRACT

Pembangunan dan pertumbuhan usaha kecil dan menengah merupakan salah satu motor penggerak bagi pembangunan dan pertumbuhan ekonomi di banyak negara di dunia. Usaha kecil dan menengah berperan untuk memperkuat perekonomian nasional. Pembinaan dan pengembangan IKM perlu dilakukan oleh pemerintah daerah khususnya Dinas Perindustrian dan Perdagangan Kota Malang. Jenis penelitian yang digunakan dalam penyusunan skripsi ini adalah jenis penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Fokus penelitian di dalam penelitian ini terletak pada peranan Dinas Perindustrian dan Perdagangan Kota Malang dalam pembinaan dan pengembangan IKM di Kota Malang. Sumber data yang digunakan yaitu data primer dan data sekunder. Berdasar hasil penelitian diketahui peranan Dinas Perindustrian dan Perdagangan Kota Malang dalam pembinaan dan pengembangan IKM di Kota Malang. Peranan Dinas Perindustrian dan Perdagangan Kota Malang dalam pembinaan dan pengembangan IKM di Kota Malang yaitu pada kegiatan pelatihan, promosi, dan monitoring. Hambatan dalam pelaksanaan pembinaan dan pengembangan bukan merupakan masalah yang relatif besar. Hambatan tersebut, sesuai dengan hasil wawancara narasumber, yaitu kurangnya antusias peserta pelatihan, motivasi peserta pelatihan yang tidak sesuai dengan harapan Dinas Perindustrian dan Perdagangan Kota Malang dan sulitnya pelaku IKM untuk diajak berkembang. Upaya yang dilakukan untuk menangani hambatan berbeda menyesuaikan dengan hambatannya.

Kata Kunci: Pembinaan dan Pengembangan, Disperindag Kota Malang, Industri Kecil Menengah


Downloads

Published

2018-05-16

Issue

Section

Articles