ANALISIS.STRATEGI,BAURAN PEMASARAN,DALAMlMENINGKATKAN VOLUME.EKSPOR (Studi,Pada,Bali Pasadena,Rattan)

Authors

  • Yongki Perdana Putra
  • Zainul Arifin
  • M. Kholid Mawardi

Abstract

This study carry the objective to discover and analyze the marketing mix strategy implemented by Bali Pasadena Rattan to improve its export volume and to discover and analyze supporting and resistance factors of Bali Pasadena Rattan in improving its export volume. Viewed from the objectives, this study was a descriptive study with qualitative approach. Type of data used for this study are primary data and secondary data. Data collection techniques were observation, interview, and documentation. Result ofuthis study revealed implemented marketing mix strategy to improvekits export volume through its innovated product, price strategy would adjusted production cost and tax price, promotion strategy is implementing mass selling and direct marketing, and distribution strategy is using cargo service. Supportingofactors covers: product superiority due to its rare material in other country, appropriate price in line with product’s production enabling it to compete in buyer’s country, efficiently promoting, partnership with home industry to create products. Impeding factors would covers: lack of market research, taxes which could escalate product price into indefinite range, minimum promoting, lack of process expansion. Conclucion of this study suggested that is necessary to improve strategy performance of the company particularly in products, price, promotion and distribution, and implementing strategy alternative such as expanding export market, initiate cooperation with similar venture. Keywords:pMarketingpmix strategy,pexport,pfurniture,phandicraft ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis strategi bauran pemasaran yang diimplementasikan Bali Pasadena Rattan dalam meningkatkan volume ekspor serta mengetahui dan menganalisis faktor pendukung dan penghambat Bali Pasadena Rattan dalam meningkatkan volume ekspor. penelitian ini berdasarkan tujuannya termasuk dalam jenis penelitian deskriptif dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Jenis data yang digunakan diantaranya adalah data primer dan data sekunder. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan strategi bauran pemasaran dalam meningkatkan volume ekspor melalui: strategi inovasi produk, strategi harga menyesuaikan biaya produksi dan harga pajak, strategi promosi menerapkan metode mass selling dan direct marketing, strategi distribusi menggunakan jasa cargo. Faktor pendukung meliputi: keunggulan produk dari bahan baku, harga yang sesuai sehingga memungkinkan harga untuk bersaing di negara buyers, promosi yang efisien, bekerja sama dengan home industry dalam menghasilkan produk. Faktor penghambat meliputi: kurangnya perusahaan dalam melakukan riset pasar, faktor pajak yang menyebabkan harga produk naik tidak menentu, minimnya perusahaan dalam mempromosikan produk, kurangnya perluasan proses produksi. Kesimpulan dari penelitian ini yaitu perlunya meningkatkan kinerja strategi perusahaan dari segi produk, harga, promosi, distribusi dan menerapkan alternatif strategi seperti memperluas pasar ekspor, melakukan kerjasama dengan usaha sejenis. Kata.Kunci:lStrategipBauran.Pemasaran,.ekspor,/furniture,.kerajinan/handicraftp

Downloads

Published

2016-10-11

Issue

Section

Articles