PERANAN||MANAJER||ASING||DALAM||MEMOTIVASI KARYAWAN LOKAL (Studi||Pada Production Preparation Department||PT. |XYZ)

Authors

  • Achmad Fatchur Rochman
  • . M. Al Musadieq
  • Arik Prasetya

Abstract

This study aims to look at the role of foreign managers in motivating local employees. Analyze the constraints faced by foreign managers and exposing the efforts of foreign managers, to keep motivating local employees even though there are differences in background. The results of this research showed, that interpersonal role, the role of informational and decisional roles has been executed properly by the foreign managers. Research found that the foreign managers contribute to fulfill of a social needs, a respect needs and self-actualization needs. Constraints faced by foreign managers in the fulfillment of social needs, respect needs and self-actualization need is a communication. Communication barrier can be overcome by managers. A Foreign manager does not impose his culture and his language. PT. XYZ have values that one of them is to respect the local culture in country that PT. XYZ founded. There is many efforts of foreign managers to understand the local culture and local language. Including language classes, following the Indonesian news on TV till watching a sinetron. Keywords: foreign manager, motivation, local employees. ABSTRAK Peneltian ini bertujuan untuk melihat peranan manajer asing dalam memotivasi karyawan lokal. Menganalisis kendala yang dihadapi manajer asing dan mengungkap upaya-upaya manajer asing untuk tetap memotivasi karyawan lokal meskipun ada perbedaan latar belakang. karyawan lokal yang berposisi dibawah manajer asing itu sendiri. Hasil peneltian ini menunjukan bahwa manajer asing pada PT. XYZ telah menajalankan peran interpersonal, peran informasional, dan peran decisional. Hasil penelitian menemukan bahwa manajer asing berperan pada pemenuhan kebutuhan sosial, penghargaan, dan aktualisasi diri. Kendala yang dihadapi manajer asing dalam pemenuhan kebutuhan sosial, penghargaan dan aktualisasi diri adalah komunikasi. Hambatan komunikasi dapat diatasi para manajer. Manajer asing tidak memaksakan budaya dan bahasanya. PT. XYZ memiliki nilai yang salah satunya adalah menghormati budaya lokal dimana PT. XYZ berdiri. Banyak upaya yang dilakukan manajer asing untuk memahami budaya dan bahasa lokal. Diataranya mengikuti kelas bahasa, mengikuti berita Bahasa Indonesia di TV hingga menonton sinetron. Kata kunci: manajer asing, motivasi, karyawan lokal.

Downloads

Published

2016-03-14

Issue

Section

Articles