STRATEGI SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KUALITAS SISWA UNTUK MENYIAPKAN TENAGA KERJA YANG BERKOMPETEN (Studi Pada SMK 3 Malang Jurusan Perhotelan)

Authors

  • Agung Widhyanrama Nugraha
  • Tri Wulida Afrianty

Abstract

This research was research background by the importance of considered school strategies to improve the quality of students reaching vocational schools. This research was conducted at SMK 3 Malang as one of the Vocational Special Interest Schools in Malang City with various Departments such as catering, fashion, hospitality accommodation, hair styling, skin beauty, and computer networking techniques. This research is a qualitative descriptive study that uses non-statistical data and is limited to, obtaining related information to complement the emergence. The formulation of the problems studied are: (1) How is the strategy to improve the quality of students through improved facilities and infrastructure? (2) How to improve the quality of students through curriculum enhancement? (3) How do school strategies improve the quality of students through collaboration with the private sector? (4) What factors, are supported and inhibited the improvement of school strategy in improving the quality of students to be competent workforce? The data sources of this research are informants and documents, while the types of data used are primary data and secondary data. Data collection techniques used are observation, interviews, and documents.

Keywords: Strategy, Quality Of Students, Workforce

ÐBSTRÐK

Penelitian ini dilatar belakangi oleh pentingnya mempertimbangkan strategi sekolah untuk meningkatkan kualitas siswa dan siswi lulusan SMK. Penelitian ini dilakukan di SMKN 3 Malang sebagai salah satu Sekolah minat khusus Kejuruan di Kota Malang dengan Berbagai Jurusan seperti tata boga, tata busana, akomodasi perhotelan, tata kecantikan rambut, tata kecantikan kulit, dan teknik komputer jaringan. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif menggunakan data-data non statistik dan terbatas sebagai upaya menghasilkan informasi yang mendalam untuk menyelesaikan permasalahan yang timbul. Rumusan masalah yang dikaji yaitu: (1) Bagaimana strategi sekolah dalam meningkatkan kualitas siswa melalui peningkatan sarana dan prasarana? (2) Bagaimana strategi sekolah dalam meningkatkan kualitas siswa melalui pengembangan kurikulum? (3) Bagaimana strategi sekolah dalam meningkatkan kualitas siswa melalui kerjasama dengan pihak swasta? (4) Faktor apa saja yang menjadi pendukung dan penghambat pengembangan strategi sekolah dalam meningkatkan kualitas siswa menjadi tenaga kerja yang berkompeten? Sumber data penelitian ini adalah informan dan dokumen, sedangkan jenis data yang digunakan dalah data primer dan data sekunder. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumen..

Kаtа Kunci: Strategi, Kualitas Siswa, Tenaga Kerja

Downloads

Published

2019-08-20

Issue

Section

Articles