PENGARUH IKLAN TELEVISI TERHADAP KESADARAN MEREK SERTA DAMPAKNYA PADA KEPUTUSAN PEMBELIAN (Survei pada Mahasiswi Universitas Brawijaya Pengguna Produk TRESemmé)

Authors

  • Chalifah Nur Febriana

Abstract

Television advertising is one of the factor that can effect brand awareness. A good television commercials will be in the mind of consumers and grow brand awareness. Strong brand awareness in the minds of consumers will lead to a high familiarity. The study aims to determine the effect of television advertising on brand awareness and purchase decision. The type of research use explanatory research. About 115 female students in Brawijaya University who use TRESemmé product where taken as the sample using purposive sampling technique. The data was collected by distributing questionnaire to the respondents. Data analysis was conducted by descriptive statistic and path analysis. The result of path anlysis show that: television advertising has positive and significant effect on brand awareness;  Television advertising has positive and  insignificant effect on purchase decision; Brand awareness has positive and significant effect on purchase decision. Based on this result, we can suggested that TRESemmé Indonesia must continues to innovate in every television advertising, increase the frequency of television advertising, and increase the television program sponsored by TRESemmé to create more purchase decisions.

Keywords: Television Advertising, Brand Awareness, Purchase Decision

ABSTRAK

Iklan televisi merupakan salah satu faktor yang dapat memengaruhi kesadaran merek. Iklan televisi yang menarik akan selalu diingat konsumen dan menumbuhkan kesadaran merek. Kesadaran merek yang kuat di benak konsumen akan menimbulkan familiaritas yang tinggi. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan pengaruh iklan televisi terhadap kesadaran merek dan keputusan pembelian. Jenis penelitian adalah explanatory research.  Sampel 115 orang responden merupakan mahasiswi Universitas Brawijaya pengguna produk TRESemmé yang diambil dengan teknik purposive sampling. Pengumpulan data dengan kuesioner. Analisis menggunakan deskriptif dan path analysis. Hasil penelitian menunjukkan iklan televisi berpengaruh positif dan signifikan terhadap kesadaran merek; iklan televisi berpengaruh positif dan tidak signifikan terhadap keputusan pembelian; kesadaran merek berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian. Berdasarkan hasil penelitian ini, disarankan agar pihak TRESemmé Indonesia melakukan inovasi dalam setiap iklan televisi, menambah frekuensi iklan televisi, serta menambah penayangan acara yang disponsori TRESemmé di stasiun televisi Indonesia untuk menciptakan keputusan pembelian yang lebih banyak.

Kata Kunci: Iklan Televisi, Kesadaran Merek, Keputusan Pembelian


Downloads

Published

2015-08-18

Issue

Section

Articles