PENGARUH ATRIBUT PRODUK TERHADAP KEPUASAN PELANGGAN DAN LOYALITAS PELANGGAN (Survei pada Counter Perdana di Gresik)

Authors

  • Nokma Aditya Nugroho

Abstract

In the era globalization end free market as now, many kinds of products (goods and services) with a variety of brands have indonesian market. Along with the development of human technology that serves as economic beings require changes and new discoveries in the field of telecomunication. This study aims to determine: the influence of product attributes on customer satisfaction, the influence of product attributes on Customer Loyalty and the effect of customer satisfaction on loyalty. The research method used in this study is explanatory research with quantitative approach. The sample of 116 respondents who are visitors Counter Perdana Gresik. The sampling technique using simple random sampling technique. Data collection methods used in this research is to spread the questionnaire. Analysis of the data used is descriptive analysis and path analysis (path analysis). The results of this research show that: product attributes shown to have a significant influence on customer satisfaction, with a contribution of 41.7%, the path coefficient (β) of 0.646, and the probability of 0.000 (p <0.05).  Attributes of products shown to have a significant influence on customer loyalty, with a contribution of 55.8%, the path coefficient (β) of 0.657, and the probability of 0.000 (p <0.05).  Customer Satisfaction does not have a significant effect on customer loyalty, with a contribution of 55.8%, the path coefficient (β) of 0.130, and a probability of 0.117 (p <0.05). Keywords: The influence of product attributes, Customer satisfaction, Customer loyalty, Blackberry ABSTRACT Di era globalisasi dan pasar bebas seperti sekarang ini, berbagai jenis produk (barang atau jasa) dengan berbagai macam merek telah membanjiri pasar Indonesia. Seiring dengan perkembangan teknologi, manusia yang berkedudukan sebagai makhluk ekonomi menuntut adanya perubahan dan penemuan baru di bidang telekomunikasi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: pengaruh Atribut Produk terhadap Kepuasan Pelanggan pengaruh Atribut Produk terhadap Loyalitas Pelanggan dan  pengaruh Kepuasan Pelanggan terhadap Loyalitas. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian penjelasan (explanatory research) dengan pendekatan kuantitatif. Sampel sebanyak 116 orang responden yang merupakan pengunjung Counter Perdana Gresik. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik simpel random sampling. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah menyebar kuesioner. Analisis data yang digunakan yaitu analisis deskriptif dan analisis jalur (path analysis). Hasil dari penelitian ini diketahui bahwa: Atribut produk terbukti memiliki pengaruh signifikan terhadap Kepuasan Pelanggan, dengan kontribusi sebesar 41,7%, koefisien jalur (β) sebesar 0,646, serta probabilitas sebesar 0,000 (p<0,05). Atribut produk terbukti memiliki pengaruh signifikan terhadap Loyalitas Pelanggan, dengan kontribusi sebesar 55,8%, koefisien jalur (β) sebesar 0,657, serta probabilitas sebesar 0,000 (p<0,05). Kepuasan Pelanggan tidak memiliki pengaruh signifikan terhadap Loyalitas Pelanggan, dengan kontribusi sebesar 55,8%, koefisien jalur (β) sebesar 0,130, serta probabilitas sebesar 0,117 (p<0,05). Kata kunci: Atribut Produk, Kepuasan pelanggan, Loyalitas Pelanggan, Blackberry

Downloads

Published

2015-03-20

Issue

Section

Articles