INTERELASI eREADINESS DAN eSOCIETY DALAM MENINGKATKAN PERDAGANGAN INTERNASIONAL MENGGUNAKAN eCOMMERCE DI INDONESIA

Authors

  • Awan Tyar Adiana

Abstract

eCommerce is a form of technology and communication using the internet as a means of business activity, both locally and globally. In usage, a country must prepare an infrastructure that can support the business activities instead of eCommerce. eReadiness become an assessment or a benchmark to measure how well the country’s infrastructure of technology and communicatio. A country readiness and awareness against the growth of technology and communication could be the key to eCommerce growth. Along with technology and communications growth, internet usage can change the way people communicate. This phenomenon’s called eSociety, the community of internet users who use information and communication technologies in order to achieve common goals and interests. eSociety fosters relationship competition and change the value of a life style and a need for an item or service. The coefficient of correlation between eReadiness and eCommerce is 0.880 and coefficient of correlation between eSociety and Commerce is 0.901. Those result means there is a strong, significant and direct relation between eReadiness and international trade using eCommerce. Same result also shown between eSociety and international trade using eCommerce in Indonesia.

Keywords: Internet, eReadiness, eSociety, eCommerce

ABSTRAK

eCommerce merupakan salah satu bentuk teknologi dan komunikasi yang menggunakan internet sebagai sarana bisnis baik secara lokal maupun global. Dalam penggunaannya, suatu negara harus mempersiapkan infrastruktur yang dapat menunjang kegiatan bisnis berbasis eCommerce. eReadiness menjadi suatu penilaian atau tolok ukur untuk menilai seberapa baik infrastruktur teknologi dan komunikasi pada suatu negara. Kesiapan dan kesadaran suatu negara terhadap pertumbuhan teknologi dan komunikasi menjadi kunci untuk pertumbuhan eCommerce. Seiring dengan pertumbuhan teknologi dan komunikasi, penggunaan internet dapat merubah cara bagaimana masyarakat berkomunikasi. Fenomena ini sering kali disebut dengan eSociety, di mana masyarakat pengguna internet menggunakan teknologi informasi dan komunikasi dalam rangka mencapai kepentingan dan tujuan bersama. eSociety menumbuhkan relationship competition sehingga merubah nilai suatu life style dan kebutuhan akan suatu barang atau jasa. Nilai koefisien korelasi antara eReadiness dan eCommerce sebesar 0.880 dan koefisien korelasi antara eSociety dan  eCommerce sebesar 0.901. Koefisien tersebut berarti bahwa terdapat hubungan yang kuat, searah, dan signifikan antara tingkat eReadiness dan eSociety dengan perdagangan internasional menggunakan eCommerce.

Kata kunci: Internet, eReadiness, eSociety, eCommerce

 

Downloads

Published

2014-09-23

Issue

Section

Articles