PENGARUH KOMITMEN ORGANISASIONAL TERHADAP TURNOVER INTENTION (Survei pada Karyawan Hotel Swiss-Belinn Malang)

Authors

  • Titis Satwari
  • Mochammad Al Musadieq
  • Tri Wulida Afrianty

Abstract

Several studies have found that hospitality industry become one of the industries that have a high employee turnover rate. The high employee turnover rate will affect the quality of services and costs from turnover and employee recruitment. Measuring employee turnover intention is needed to predict the actual turnover rate. The purpose of this study is to examine the influence of organizational commitment (i.e affective commitment, normative commitment, and continuance commitment) on turnover intention. The data were analyzed using multiple linear regression analysis. The results indicate that 1)Affective Commitment had no significant effect on Turnover Intention; 2)Normative Commitment had negative significant effect on Turnover Intention; 3)Continuance Commitment had negative significant effect on Turnover Intention; 4)Affective Commitment, commitment Normative, and Continuance Commitment simultaneously had negative significant effect on Turnover Intention. The findings of this study indicate that employees of Swiss-Belinn Malang have a high affective commitment, but still have the possibility to change jobs if there is a chance to get a better job.

Key Words: Organizational Commitment, Affective Commitment, Continuance Commitment and Turnover Intention

ABSTRAK

Beberapa penelitian menemukan bahwa industri perhotelan menjadi salah satu industri yang memiliki tingkat turnover karyawan tinggi. Tingginya tingkat perputaran karyawan akan berdampak pada kualitas pelayanan dan biaya yang akan ditimbulkan dari pergantian dan rekruitmen karyawan. Pengukuran turnover intention karyawan diperlukan untuk mengetahui tingkat turnover yang sebenarnya. Tujuan dari penelitian ini adalah menguji pengaruh komitmen organisasional (komitmen afektif, komitmen normatif, dan komitmen berkelanjutan) terhadap turnover intention. Analisis data menggunakan analisis regresi linier berganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) Komitmen Afektif berpengaruh tidak signifikan terhadap Turnover Intention; 2) Komitmen Normatif berpengaruh signifikan terhadap Turnover Intention; 3) Komitmen Berkelanjutan berpengaruh signifikan terhadap Turnover Intention; 4) Komitmen Afektif, Komitmen Normatif, dan Komitmen Berkelanjutan secara simultan berpengaruh signifikan terhadap Turnover Intention. Temuan dalam penelitian menunjukkan bahwa karyawan Hotel Swiss-Belinn Malang memiliki komitmen afektif yang diindikasikan tinggi, namun tetap memiliki kemungkinan untuk berpindah pekerjaan apabila ada kesempatan untuk memperoleh pekerjaan yang lebih baik.

Kata Kunci: Komitmen Organisasional, Komitmen Afektif, Komitmen Normatif, Komitmen Berkelanjutan, Turnover Intention


Downloads

Published

2016-12-06

Issue

Section

Articles