UPAYA MENINGKATKAN VOLUME PENJUALAN MELALUI PERIKLANAN (ADVERTISING) (Studi Pada PT. Setio Budi Luhur Tours & Travel Surabaya)

Authors

  • Devita Ratnasari
  • Imam Suyadi
  • Dahlan Fanani

Abstract

This study aimed to describe effect advertising on sales volume growth with promotion. Type of research is study cases and there two concepts, namely concept advertising and sales concept. This study population is travel service users Setio Budi Luhur Tours&Travel. Analysis of data used mean growth, least square estimation and multiple linear regression analysis. The result of calculation is known that: using the mean growth analysis is known average growth in sales turnover, sales volume, frequency of advertising activity advertising costs increased. Calculation of prediction an increase the cost of advertising, sales turnover, frequency of advertising activity and volume of sales using multiple linear regression and least squares estimation analysis. For the calculation of average growth in sales volume of frequency of print and electronic media activity using multiple linear regression analysis, obtained equation is Y = 2912.960 to 4.940 x1 + 1,189 x2 + e while for analysis of least squares estimation equation obtained was Y '= 13793.33 + 315,643.35 (X). As for calculation of turnover sales using multiple linear regression analysis, equations obtained is Y = 2249185335 + 44.657 +31,938 + e while for analysis of least squares estimation equation obtained was Y '= 6133 to 0.34 (X).

Keywords : advertising, sales

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk menelaskan pengaruh periklanan terhadap perkembangan volume penjualan dengan promosi. jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kasus dan terdapat terdapat dua konsep, yaitu konsep advertising (iklan) dan konsep penjualan. Populasi penelitian ini adalah pengguna jasa travel Setio Budi Luhur Tours&Travel. Analisis data yang digunakan adalah analisis growth mean, analisis least square estimation dan analisis regresi linier berganda. Hasil dari perhitungan ini diketahui bahwa : menggunakan analisis growth mean diketahui rata-rata pertumbuhan omzet penjualan,volume penjualan, frekuensi aktifitas periklanan dan frekuensi biaya periklanan mengalami peningkatan. Untuk perhitungan prediksi peningkatan biaya periklanan, omzet penjualan, frekuensi aktifitas periklanan dan volume penjualan menggunakan analisis regresi linier berganda dan analisis least square estimation. Untuk perhitungan rata-rata pertumbuhan volume penjualan terhadap frekuensi aktivitas media cetak dan elektronik menggunakan analisis regresi linier berganda, persamaan yang didapat adalah Y= 2912,960 – 4,940 x1+ 1,189 x2 + e sementara untuk analisis least square estimation persamaan yang didapat adalah Y’ = 13.793,33 + 315.643,35 (X). Sedangkan untuk perhitungan omzet penjualan menggunakan analisis regresi linier berganda, persamaan yang didapat adalah Y= 2249185335 + 44,657 +31.938 + e sementara untuk analisis least square estimation persamaan yang didapat adalah Y’ = 6133 - 0,34 (X).

Kata Kunci : Iklan, Penjualan

Downloads

Published

2016-02-19

Issue

Section

Articles